Menu

Fietsvakantie Milaan – huis 25-8 / 2-9-2022

Opzoek naar een nieuwe uitdaging

Wat ga je doen als je een nieuwe uitdaging zoekt. Na een gesprek met Johan Barelds was ik overtuigd. Ik ga met de fiets vanaf Milaan naar huis. Na de nodige voorbereiding heb ik op 24 Augustus mijn fiets ingepakt en ben ik op donderdagochtend 25 Augustus vroeg door Patrick Plooij naar Schiphol gebracht. Met in het achterhoofd van alle problemen in en rond Schiphol werd dit toch wel een uitdaging. Uiteindelijk binnen 2 uur door de douane en de fiets ingeleverd in de daarvoor speciale afleverbalie. De reis kon gaan beginnen. Na een vlucht van 1,5 uur lande ik in Milaan – Linate. Na even zoeken op de luchthaven had ik mijn fietsdoos gevonden. Gelukkig was deze onbeschadigd en kon ik de doos meenemen naar een stil hoekje op de luchthaven. Hier heb ik de fiets weer in elkaar gezet en mijn fietskleren aangedaan. Na het achterlaten van de fietsdoos ( gewoon weggegooid ) ben ik fietsend de luchthaven afgereden en kon de tocht beginnen. Hieronder staan de dag verslagen welke ik op Strava had gezet zodat je weet wat ik een beetje hebt beleefd.

25 Augustus   Milaan – Casmate con Bernate   ( 49 km )

Vanmorgen met het vliegtuig naar Milaan. Hiervan wil ik naar huis fietsen. Gelukkig was alles heel en schadevrij overgekomen. Vandaag de eerste dag dwars door Milaan en  even langs een oude frame bouwer (Masi). Helaas is hij er niet meer. Hij zat altijd onder de wielerbaan. Helaas vergane glorie. Hierna verder door Milaan naar het noorden. Was met de Garmin prima te doen maar wel  heeeeeel veeeel verkeerslichten. Verder is het op zijn Italiaans rijden. Ff aan wennen. Morgen door naar de voet van de Gotthardpas. Ik ben benieuwd. Nu lekker in mijn hotel en straks naar de Italiaan voor echte pasta. Wordt vervolgd.

26 Augustus  Casmate con Bernate – Gottardo  ( 112 km )

Was vandaag stilletjes een pittige rit. Italië  verlaten en inmiddels in Zwitserland. Het begin stuk in Zwitserland was niet heel mooi maar het tweede gedeelte was schitterend. Er is hier werkelijk geen meter vlak. Onderweg nog een pittig gesprek gehad met de Zwitserse politie. Ik nam een paar rotondes achter elkaar een beetje binnendoor en over de weg zoals ik mij dat in Italië maar heb aangeleerd. Blijkbaar had ik ook een heel klein stukje op de hoofdweg gereden. Ik werd door drie man staande gehouden alsof een crimineel was. Er werd mij wel ff duidelijk gemaakt dat ze van zulke acties over de rotonde niet gediend waren. Er werd met de nodige Zwitserse Franken gedreigd. Gelukkig heb ik mij van de domme gehouden ( ja, ik weet dat is mijn standaard houding ) en lieten ze me gaan. Daar ga ik er vanavond wel ff een biertje op nemen want die bekeuring had veel meer geweest. Verder heb ik super weer gehad met niet al te veel zon. Wel mag de temperatuur iets omlaag. Morgen over de Gotthardpas. Ik ben benieuwd.

27 Augustus   Gottardo – Seewen   ( 100 km )

Vandaag een mooie rit over de Gotthardpas. Prachtige omgeving met mooie uitzichten. Ik ben vanuit Airolo over de oude klinker weg naar boven gefietst. Ik kan melden dat het met een fiets met bepakking een meer dat behoorlijke uitdaging is. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een 32 T achterwiel. Ik heb in het zonnetje de beklimming gereden en ik kan melden dat ik gaan droge draad meer aan had. Gelukkig stond er boven windkracht 4 bij 12 graden. Direct een paar mouwstukken en windjas aan. Ff snel een bakkie gedaan boven maar toch snel verder want voor mijn gevoel was het echt koud. Na een fabelachtige afdaling door naar de vierwaldstattersee. Wat waren dat schitterde uitzichten. Uiteindelijk in mijn hotel aangekomen. Morgen door naar Duitsland  en overnachten ergens in het zwarte woud.

28 Augustus    Seewen – Hinterzarten   ( 137 km )

Vandaag Zwitserland verlaten. Ik heb er geweldig genoten en vandaag langs het Zugersee was echt heel mooi. Niet veel zon gehad langs de Zugersee maar om te fietsen perfect. Vlak voor de Duitsegrens werd ik nog getrakteerd op een beklimming van meer dan 20%. Normaal is dat al heftig maar met een fiets met bepakking moet ik bekennen dat ik te kort kwam. Ik heb dus 60 mtr moet lopen :(  en die zware fiets omhoog moeten duwen. Ook dat was niet eenvoudig. Verder was Zwitserland echt de moeite waard. In Duitsland reed ik direct het zwarte woud in. Ook hier werd ik getrakteerd op geweldige beklimming van meer dan 9%. Al met al een pittig dagje. Morgen weer verder en als alles goed gaat fiets ik Frankrijk  binnen.

29 Augustus   Hinterzarten – Petersbach  ( 162 km )

Was een mooie dag. Heel de dag super weer waarbij op het einde de temperatuur iets te ver op liep voor het mooie. Vandaag het zwarte woud ingeruild voor de uitlopers van de Vogeze in Frankrijk . Er zaten schitterende vergezichten bij waarbij moet worden aangemerkt dat het hier ook er droog is. Al het land ziet er een beetje verdroogd uit. Vandaag een lange tocht gemaakt met wat minder hoogte meters. Was dus geen klagen. Het kleine minpuntje is misschien dat ik 160 km tegenwind heb gehad. Uiteindelijk wordt je dat ook zat. Morgen wil ik door naar Luxemburg..

30 Augustus  Petersbach – Senningerberg ( 150 km )

Het was een schitterende dag met fantastisch weer. Begonnen aan de voet van de vogeze en via Duitsland in Luxemburg  aangekomen. Dus 3 landen aangedaan. Vandaag hele mooie vergezichten gehad met uitgestrekte velden. Het is duidelijk dat ze ook hier te maken hebben met droogte. In Frankrijk heb ik een heel stuk gefietst langs de Saar. Je fiets nog in Frankrijk en als je over het water kijken dan is dat Duitsland. De Saar is daar de grens. Dat vond ik een schitterde omgeving. In het Saarland heb je veel windmolens staan. Dat ziet er vreemd uit zo midden in het land maar er staat daar altijd wind. Nu had ik het geluk aan mijn zijde dat ik hem daar zijvoor had dus je hoort mij niet klagen. Luxemburg is een heel mooi land vind ik. Vorig jaar tijdens “The Ride“ had ik mij voor genomen om nog een keer terug te gaan naar Luxemburg omdat het hier zo mooi is. Dus hier ben ik weer. Morgen ga ik door richting Duitsland en laat ik België nog ff met rust. Ik vind de fietspaden in dat gedeelte ven België niet echt geweldig. Ik ben benieuwd morgen.

31 Augustus  Senningerberg – Hellenthal  ( 120 km )

Vandaag vanuit Luxemburg vertrokken. Gisteren vertelde ik nog dat ik Luxemburg geweldig vond maar vandaag waren de weergoden niet in de juiste stemming. Na 5 km kwam ik in de regen terecht met onweer en bliksem als toetje. De regen hield ik ongeveer tot de Duitse grens en toen hield ik het gelukkig droog. Vanaf Luxemburg ben ik in de Eifel terecht gekomen. Een prachtig gebied maar onderschat de beklimmingen niet. Je moet er echt wel aan de bak. Gelukkig heb ik ook een gedeelte op de “ Eifel-Ardennen-radweg “ gefietst. Dat is super te doen. Hier hebben ze oude spoorlijnen omzet in fietspaden. Licht glooiend en super geasfalteerd. In het laatste stuk naar mijn hotel werd ik weer getrakteerd op een douch. Ik hoop dat het morgen droog blijft want die regen vind ik niets. Morgen ga ik door naar Nederland en ga ik als het goed is weer vlak terrein tegen komen. Je zal morgen lezen of ik dit ook gevonden hebt.

1 September  Hellenthal – Valkenswaard  ( 147 km )

Vanmorgen onder ideale omstandigheden vertrokken vanuit Hellenthal in de Eifel. Met een paar hele pittige klimmetjes waarbij ik de Garmin af en toe op 15% zag staan ben ik bij het drielandenpunt aangekomen. Hier uiteraard de gebruikelijk foto’s gemaakt. Via het drielandenpunt ben ik door het Limburgse land naar België gereden. Ook hier ben ik de nodige klimmetjes tegen gekomen. Eenmaal in België werd het vlakker maar de wegen beroerder. Ik weet niet wat mijn voorkeur geniet. Via België ben ik in het mooie Brabantse land terecht gekomen. Hier had ik nog steeds fantastisch weer en heerlijk voor de wind. Om nog even op de vraag van gisteren terug te komen. Ik heb inmiddels gezien dat Nederland vlak is.. Morgen ga ik door naar huis en zal dat de laatste dag zijn van mijn reis.

2 September  Valkenswaard – Huis  ( 155 km )

Aan alles komt een eind. Vandaag vanuit het mooie Brabant naar huis gefietst. Aanvankelijk lichte bewolking maar perfecte temperaturen om een beetje door te fietsen. Ja, ik ben hier geen berg meer tegengekomen. Ik heb wel heel veel droge akkers gezien waar de trekkers een hoop stof veroorzaakte. Het eerste echte punt dat ik besefte dat ik dichter bij huis kwam was de Moerdijk brug. Deze is gemakkelijk te herkennen aan zijn monument. Uiteraard ff een foto van gemaakt. Via de Moerdijk naar de Brienenoordbrug. Hier begon een beetje de ellende. Ik wilde door Kralingen maar er wilde daar een brug niet meer dicht. Dit werd toen wel een beetje rommelen en gokken. Uiteindelijk kwam ik bij de Schie uit en ben ik via Schipluiden naar huis gekomen.
Het was voor mij een geweldige uitdaging om dit alleen aan te gaan maar het was echt fantastisch. Heel veel leuke mensen ontmoet onderweg en af en toe aan de bar in een hotel binnen 30 minuten alle wereldproblemen opgelost. Helaas is dat nog niet het geval. Maar ik ben weer heel thuis en het is een herinnering om nooit te vergeten. Nu ga ik lekker onder mijn eigen douche en slaap ik vanavond in mijn eigen bed.